1,2 Mula!


Minggu lepas, bermulalah sesi pengajian tahun 3 buat kami di Sekolah Perubatan Kasr El-Ainy, Universiti Kaherah. Abang2 kate tahun ni tahun yg paling mencabar sebelum melangkah ke tahun klinikal. Moga Allah meringankan ayunan langkah kami semua dan memudahkan usaha kami mendalami satu cabang daripada ilmuMU yang maha luas.

Mungkin kami tidak setekad Syeikh Abu Qadir Jailani yang sanggup mengembara sewaktu usia remaja merentas padang pasir berdebu untuk mendalami ilmu agama atau segagah Imam Bukhari yg sanggup merantau ke seluruh pelusuk tanah Arab bagi mendapatkan hadis2 shohih…namun kami harap KAU ganjari kesungguhan kami meninggalkan ”Saratoga” (selimut tebal) yang membungkus batang tubuh yang dingin sewaktu musim sejuk untuk ke kuliah atau kepayahan kami meredah panas terik semasa musim panas untuk pergi ke kuliah dan mengejar redhamu…

Kadang-kadang aku kembali merenung;

Siapa yg memberi kita….
FAHAM apa yang diajar oleh pensyarah,
INGAT dan HAFAL segala atau sebahagian pelajaran yang diajar,
Melancarkan lidah semasa ‘oral’, melapangkan otak semasa ‘written’, menyeragamkan ayunan tangan semasa ‘practical’…

Kalau bukan dariMU, YA ALLAH…………………………………………………………………

Semuanya di dalam aturanMU…subhanallah…Kadang-kadang pelik bila melihat ada orang yang terus takbur dengan nikmat Nya dan mengganggap kejayaannya adalah hasil usaha dia semata-mata.

Ya Allah, Berkatilah ilmu yg telah,sedang dan akan aku pelajari..moga ia menjadi pemberat mizan hasanah di akhirat kelak…

Syidda hilak, ya ashabi! Bittaufiq wa najah..

1 opini:

md nor bakar said...

Assalamualaikum Fafa
Ayah mak sekeluarga ucapkan selamat belajar dan maju jaya. Semoga Allah swt senantiasa memberkati usaha Fafa menuntut ilmu dan dpt berbakti kpd umat sejagat nanti, InsyaAllah.

Post a Comment